Bokrecension – Little Bee av Chris Cleave

little-bee

Titeln till trots är detta en översättning till svenska. Det var inget jag själv omedelbart begrep, och lustigt nog fördröjde detta lilla missförstånd mitt beslut att läsa boken, trots varma rekommendationer. Normalt sväljer jag engelska romaner lika gärna som svenska, men just under senaste året har jag fokuserat på de svenska, bl.a. för att stärka mitt eget skrivande.

Nåväl, boken, som handlar om den nigerianska flickan Little Bee och den brittiska tidskriftsredaktören Sarah, griper omedelbart tag i mig. Chris Cleve är skicklig på att särskilja karaktärerna personlighetsmässigt och i synnerhet genom hur de språkligt utrycker sig, och somliga personer som man möter bränner sig fast i mitt minne trots kortvariga inhopp. Språket är spännande och berättelsen som växelvis förs fram av de två karaktärerna Sarah och Little Bee hakar i varandra mycket väl. Little Bee är flykting och berättelsen tar sin början när Litle Bee lämnar förläggningen för att söka efter ett par som hon träffade en gång på en strand hemma i Nigeria. Sarah och hennes make Andrew. Ganska snart förstår man att detta möte på stranden är en vändpunkt i alla deras liv, men exakt vad som hände och varför, är något som bara sakta sipprar fram. Likaså följderna av att Little Bee söker upp Sarah och Andrew i England.

Jag fann boken oerhört emotionellt jobbig och gripande, i synnerhet första halvan. Jag vet inte om det var så att jag sakteliga trubbades av eller om boken sedan tappade fart, men sorgligt nog tycker jag varken att mitten av boken, eller avslutningen överhuvudtaget står att jämföra med början. Början är å andar sidan så stark att den klassar som en av dessa böcker som får en att fundera på vad man håller på med. Både som människa på jorden, men kanske lika mycket som författare – det är ju den här typen av litteratur man borde skriva 🙂

Berättelsen om vad som hänt Little Bee är oerhört tagande. Fascinerande nog tror dock jag att jag uppskattar Sarahs berättelse ännu mer. Hennes liv som nybliven änka, småbarnsmor och en kvinna med splittrade ambitioner och dessutom en älskare, framställs på ett trovärdigt sätt och det är skönt att slippa se alltigenom goda karaktärer. Sarah är en god person i grunden, men har samtidigt svårt att navigera sitt liv och det är uppenbart att alla beslut hon tagit kanske inte varit de bästa. Det får mig att älska och förfäras över henne på en och samma gång. Little Bee är mer svår att inte helhjärtat älska och känna med, då hon bär på ett gräsligt förflutet och bara försöker hålla sig flytande i en ogästvänlig värld.

Allt i allt kan jag varmt rekommendera boken. Ingen myspysläsning, men däremot något som lever kvar i minnet.

Andra recensioner av Little Bee:

Annonser