Nytt år – nya visioner

För Ett år sedan postade jag följande om mina ambitioner för 2016.

”Jo, jag tänker på att jag skulle vilja komma i mål med Société Der Schmetterling. Och så tänker jag att jag skulle vilja skriva ett par noveller till om Dr Post Mortem, kanske sikta på att ha sex färdiga noveller in alles vid årets slut. Och sen vill jag vara med i ett par novelltävlingar, två-tre stycken känns lagom. Och slutligen känns det som att det är dags att fatta pennan och fundera på allvar vilket nästa romanprojekt ska bli, ta tag i det.”

 

Så dags för lite uppföljning. Hur blev det då? Jo, det blev ett produktivt år tycker jag, även om man alltid vill hinna med mer. Det blev 2.5 fler noveller om Steampunk Misfits (som de nu kallas), så just nu ligger jag på 5,5. Halvvägs till en novellsamling ungefär. Ett par novelltävlingar hanns också med, men inget första pris i år (än iaf …). Den största delen av arbetet har lagts på tre romaner. De sista Änglarna, som kom ut i nyutgåva under våren, Société Der Schmetterling som fortfarande är under redigering, och sedan Korpens Löfte som är helt nytt material och är ute hos provläsare i skrivande stund. Rätt hyfsat nöjd ändå tycker jag mig ha lov att vara.

 

Så vilka är ambitionerna inför 2017? Jo, det var väl just det. Jag vet inte. Jag vill se Société Der Schmetterling i tryck (Men det blir förmodligen under annan titel) och jag vill färdigställa Korpens Löfte. Förmodligen kommer det stjäla alltför mycket tid, men om det mot förmodan blir någon tid över, så skulle jag vilja spendera den antingen på någon till novell om Steampunk Misfits, eller någon speciellt lockande novelltävling. Och så är jag sugen på att påbörja fortsättningen på Korpens Löfte, kanske mot årets slut – I synnerhet om provläsarna kommer tillbaka med drivor av lovord 🙂

Mycket, mycket att välja på. Kanske får planera in lite heltidsförfattande även i år …

 

Kommentera

